Etter flere år på 78 grader nord avslutter Oda Kristine Breen sin rolle som daglig leder ved verdens nordligste kunstsenter, Nordover, og flytter fra Longyearbyen til Gøteborg med samboer og en svalbardhusky.
Hun ser tilbake på en intensiv, spennende og lærerik periode i livet.
– Det er absolutt vemodig å dra, sier Oda.
Siden februar 2023 har Oda ledet kunstsenteret, som siden åpningen har gledet lokale og tilreisende fra hele verden med kunstutstillinger, arrangementer og opplevelser. Nordover, som er eid av Longyearbyen lokalstyre, samarbeider med Nordnorsk Kunstmuseum om utstillingsprogrammet. Her formidles kunst med ulike temaer fra Svalbard og polarområdene. Det er dessuten det faste hjemmet for Kåre Tveter-samlingen, og det huser en museumsbutikk, kafé og en intim kino med 32 seter.
Her kan du lese mer om Nordover kunstsenter
Besøksrekord og lokale aktører
Som daglig leder har Oda vært med på å bygge opp og videreutvikle Nordover, nærmest fra starten av. I 2024, kunne de skilte med besøksrekord, med hele 60 arrangementer og aktiviteter med over 1300 deltakere. Det har vært både krevende, og berikende, ifølge Oda.
– Vi har gått fra å etablere organisasjonen til å sette publikumsrekorder og drive et bredt program med utstillinger og aktiviteter, sier hun.
Hun trekker frem samarbeidet med lokale aktører i Longyearbyen som en av de viktigste og mest verdifulle oppgavene gjennom årene.
– Jeg har fått jobbe med to utstillinger av lokale kunstnere, og det har vært spesielt meningsfylt å få bidra til å formidle Svalbardkulturen gjennom ulike kunstneriske uttrykk, forteller hun.
Blant høydepunktene trekker Oda frem utstillingen «Tidslag – Hverdagsliv på Svalbard», som forener tre generasjoner av Grøndal-familien gjennom ulike kunstneriske uttrykk, samt den nyåpnede utstillingen «Ligg Unna» av kunstneren Olaf Storø.
– Å dra på lokale ressurser har stor verdi, og det gjør Nordover til en sterkere plattform for lokalhistorier og kultur.
Kunst som verktøy for klimabevissthet
Oda mener at Svalbards unike posisjon, hvor klimaendringene er spesielt merkbare, gir kunstsenteret en betydelig rolle.
– Kunst og kultur er effektive verktøy for å bevisstgjøre folk om naturens verdi og dens sårbarhet, sier hun.
Hun fremhever spesielt Kåre Tveter-samlingen, kjent for sine mektige og skjøre skildringer av Svalbards vakre natur. Tveter er ofte kalt «lysets maler», ikke uten grunn.
– Samlingen viser skjønnheten i det dramatiske mørket som legger seg i november, de rosa skyene som reflekteres i snøkledde fjellsider i februar, og solas første stråler som treffer landskapet i mars, sier hun.
– At Tveter-samlingen er plassert her på Svalbard gjør den ekstra virkningsfull, både for kunstverkene i seg selv, og for den vakre øygruppen som dessverre er i en utsatt posisjon.
«Utendørsmattegarnkrise»
Når Oda ser tilbake på tiden som leder for Nordover, forteller hun at hun har lært å være raus, fleksibel og tålmodig. I tillegg til å utvide sin kunstfaglige kunnskap, har hun også tilegnet seg kunnskap om for eksempel å bygge nettsider og å drive butikk.
– I denne jobben har jeg måttet sjonglere flere prosjekter samtidig, og over lengre tid enn jeg var vant til, forteller hun.
Hva har vært de største øyeblikkene underveis?
– De kan relateres til menneskene jeg har jobbet med. De har virkelig satt spor, sier Oda.
Hun trekker frem lederen sin, Carina, som har vært en uvurderlig støtte.
– Hennes engasjement og lederstil har gjort at jeg har hatt det gøy på jobb, selv når det har stormet. Og kollegaene mine i fagledergruppa i Longyearbyen lokalstyre, og ikke minst servicemedarbeiderne har vært viktige — de har alltid kommet med oppmuntringer og gode idéer til den daglige driften.
Er det noen historier du vil trekke frem fra din tid her?
– Vel, det har vært to innholdsrike år, sier Oda, og tenker seg om.
Hun ler mens hun forteller en bisarr historie om «utendørsmattegarnkrisen».
– Etter å ha bestilt en matte som skulle fungere som et skilt på gata utenfor, viste det seg at trykkemaskinen hos produsenten hadde skjært deg. Og da de skulle trykke på nytt, var det plutselig tomt for «utendørsmattegarn» globalt. Vi fikk ikke matta før i 2024, ett år etter bestilling, sier Oda, og legger til at lederen hennes den gangen tørket tårene med kommentaren; «ikke den verste krisen å være utsatt for, men definitivt en uvanlig krise».
Med Nordover i bagasjen
Nå går Odas ferd til Gøteborg, hvor nye eventyr venter. Med seg i bagasjen tar den daglige lederen med seg alt hun har lært fra tiden på Nordover.
– Jeg ser frem til å følge Nordover også fremover. Det finnes et enormt potensial her — som møteplass, kulturarena og formidler av fortellinger fra nord, sier hun.
Hvis galleriet Nordover hadde en personlighet, hvordan ville du beskrevet den?
– Dynamisk, fredelig og fremoverlent.
– Akkurat slik det skal være, sier Oda